התקנת מצבר לרכב – עשה זאת בעצמך

You are currently viewing התקנת מצבר לרכב – עשה זאת בעצמך

נהגים מנוסים יודעים שמתישהו הם יצטרכו להחליף את המצבר שלהם. לכל סוללה יש אורך חיים מוגבל ובדרך כלל מצבר לרכב מחזיק שנתיים-שלוש.

אם אתם כאלו שמתחזקים את רכבכם כראוי והשימוש ברכב הוא סטנדארטי אורך חיי המצבר אף יהיה ממושך יותר וייתכן שלא יהיה צורך להחליף אותו אפילו במשך 4-5 שנים אבל בסופו של דבר יסיים המצבר את חייו ותידרש ההחלפה בכל מקרה.

כאשר יגיע היום שהמצבר יפסיק לעבוד תצטרכו לקנות מצבר חדש ולהחליף אותו. אמנם אפשר להחליף מצבר לבד אך זה לא תמיד קל כמו שזה נראה. במהלך ההחלפה במידה ואינכם יודעים בדיוק מה אתם עושים קיימת האפשרות לפגוע במערכת החשמל של הרכב

כמו כן בחלק מהמכוניות קיים קושי להגיע למצבר או שיש צורך בתפעול תושבת מיוחדת למצבר. אם אתם לא בטוחים שתוכלו להחליף את המצבר בעצמכם עדיף לפנות לאנשי מקצוע.

אם בכל זאת אתם מתכוונים להתקין את המצבר בעצמכם, חשוב מאוד לדאוג לכל הציוד הנחוץ עוד מבעוד מועד ולפני תחילת העבודה:

  • כפפות מגן בכדי להגן על הידיים מפני חומצה.
  • מברשת מתכת בדרל כלל מפליז לניקוי קורוזיה.
  • מפתחות ברגים בגדלים שונים.
  • מצבר חדש.

התקנת המצבר

הכנת הרכב

אם לא מדובר במקרה חירום ואינכם תקועים באמצע הדרך או ממהרים לאנשהו כדאי לדאוג לתנאים נוחים. החנו את הרכב במקום שלא יפריע לאף אחד רצוי בצל אך שיהיה מואר מספיק כדי שתראו מה את עושים. וודאו שיש לכם גישה נוחה. הוציאו את המפתחות מההצתה וודאו שבלם היד מורם על מנת למנוע תאונות.

גישה למצבר

כדי להגיע למצבר, צריך בדרך כלל להוריד את מכסה הפלסטיק שמכסה אותו. בדרך כלל יש קליפסים שצריך לשלוף ובדגמים מסוימים הוא ממוקם על תושבבת מיוחדדת שמצריכה פתיחת ברגים.

ניתוק פירוק והוצאה של המצבר הישן

כדי להחליף את המצבר ברכב יש לוודא תחילה שאתם מזהים את הכבלים בצורה נכונה. הכבל החיובי בדרך כלל עבה יותר ובעל כיסוי בצבע אדום ואילו הכבל השלילי בצבע שחור. כמו כן הסימנים "+" ו-"-" שעל הסוללה מראים את הקוטביות של כל כבל.

לאחר זיהוי הכבלים אפשר להתחיל בניתוק הכבלים ותחילה הכבל השלילי. הסיבה לכך היא שיש פחות סיכון ליצירת קצר חשמלי כאשר מתחילים עם הכבל השלילי. בעזרת מפתח ברגים שחררו את האום שמחזיק את הכבל על המצבר בכמה סיבובים נגד כיוון השעון. 

אין צורך לשחרר את האום לחלוטין אלא מספיק לשחרר כמה שצריך עד שהכבל משתחרר. הסירו את הכבל מהמצבר והניחו אותו בצד כדי שלא יגע במצבר וחזרו על אותם השלבים עם הכבל החיובי. 

לאחר ניתוק שני הכבלים יש לשחרר את הברגים או האומים שמאבטחים את המצבר למקומו כאשר לרוב מדובר בגשר או פלטת ברזל שמחזיקים את המצבר במקומו.

כעת איחזו בחוזקה בידיות הנשיאה שעל המצבר בכדי להרים אותו. מומלץ לאחוז בשתי ידיים מכיוון שמשקל מצבר ממוצע עשוי להיות מעל 9 קילוגרם. הרימו את המצבר כלפי מעלה ולאחר הוצאת המצבר יש להניחו מיד על הקרקע ולא על פגוש הרכב כדי להימנע מתאונות.

 

ניקוי הכבלים והחיבורים

על מנת למקסם את ביצועי המצבר החדש יש לנקות את הכבלים והחיבורים מכל ליכלוך וקורוזיה. ניתן לעשות זאת בעזרת מברשת פליז. גם מיקום המצבר צריך להיות נקי מכל ליכלוך לפני התקנת המצבר החדש. 

ניתן לנער את תושבת המצבר הנשלפת ולנגב אותו עם סמרטוט כדי להסיר את הלכלוך. אם במצבר הישן היו נזילות של חומצה חשוב לשטוף היטב את התושבת כדי למנוע קורוזיה בעתיד.

התקנה וקיבוע של המצבר החדש

כעת וודאו שסימוני ה"+" וה"-" על המצבר החדש ממוקמים באותו מקום כמו במצבר הישן. כאשר אתם מתקינים את המצבר יש לוודא שאתם ממקמים אותו בצד הנכון בהתאמה אל מול הכבלים כדי שתוכלו לחבר אותם  בצורה נכונה ובקלות. 

כדי להבטיח את יציבותו של המצבר מקמו נכון את גשר הקיבוע מתחת למצבר החדש וקבעו אותו באופן יציב עם הברגים או האומים. חשוב מאוד לחזק אותם היטב כך שהמצבר לא ינוע כלל במהלך הנסיעה כי מצבר רופף יכול להיות מסוכן מאוד ולגרום לתאונה.

חיבור הכבלים למצבר החדש

כעת בכדי לחבר את הכבלים יש להתחיל עם הכבל החיובי, ראשית הסירו את מכסה המגן מעל פלט הזרם החיובי וברו  את הכבל החיובי ( האדום ) ובעזרת מפתח ברגים הדקו את האום עד שהכבל לא זז בכלל. 

חיזרו על אותה הפעולה עם בכבל השלילי. חשוב לוודא שהכבלים מהודקים היטב ולא מסתובבים או חופשיים!

שימון החיבורים

כדי למנוע מאלקטרודות  המצבר ומהכבלים להתחמצן או לעלות קורוזיה אפשר להשתמש בספריי מיוחד לניקוי מצברים שמגן על המצבר והכבלים לאורך זמן. תכשירזה משפר את המגעים בין הקטבים ונעלי המצבר.

זהו זה השלמתם את תהליך החלפת המצבר, כעת על שעליכם לשות זה לבדוק שהכל עובד כשורה. התניעו את הרכב ובדקו שכל מערכות הרכב עובדות כמו שצריך.

כתיבת תגובה