מצבר הוא אחד הרכיבים הקריטיים ביותר ברכב ותפקידו בעיקרי הוא לספק את הכוח הנדרש להתנעת הרכב. כמו כן אחראי המצבר על אספקת האנרגיה לכל המערכות החשמליות השונות של הרכב.
חשוב לבדוק את תקינות המצבר באופן קבוע מכיוון שמצבר תקול עלול להוות בעיה ואתם יכולים למצוא את עצמכם תקועים מבלי היכולת להניע את הרכב.
המומחים שלנו במצברים בדרך ערכו במיוחד בשבילכם חמש נקודות עיקריות לבדיקת תקינות המצבר:
בדיקת ויזואלית
השלב הראשון הוא לבדוק את המצבר מבחינה חיצונית. בדקו שאין נזילות מים או חומצה, שאין קורוזיה (סוג של חלודה) או אבנית על הקטבים ו/או על הכבלים, בדקו גם שאין סדקים במעטפת המצבר או נפיחות כלשהי.
קורוזיה ונזילות חומצה או מים יכולים לגרום נזק למצבר ובסופו של דבר גם למערכת החשמל של הרכב וחשוב מאוד לטפל בהם באופן מיידי. נפיחות או סדקים במעטפת המצבר יכולים להעיד על בעיית טעינה יתר או על כך שהמצבר התחמם יתר על המידה.
בדיקת מתח בזמן מנוחה
השלב השני הוא לבדוק את מתח המצבר בזמן מנוחה כלומר כשהמנוע כבוי ושהרכב לא היה בשימוש במשך כמה שעות. משתמשים במד מתח דיגיטלי או בשמו המקצועי רב-מודד (Multimeter) כדי למדוד את המתח בין קטבי המצבר.
מתח תקין בזמן מנוחה נע בין 12.4 ל-12.7 וולט. במידה והמתח נמוך מ-12.4 וולט ייתכן שהמצבר חלש והוא זקוק לטעינה או להחלפה.
בדיקת מתח בזמן התנעת הרכב
בשלב זה אנו בודקים את המתח בדיוק בזמן התנעת המנוע. מתח המצבר אמור להיות נמוך יותר אך לא לרדת מתחת ל -10 וולט. אם המתח יורד מתחת ל-10 וולט סביר להניח שהמצבר אינו מסוגל לספק את הכוח הנדרש להתנעת הרכב ויש להחליפו בהקדם האפשרי.
בדיקת טעינה על ידי האלטרנטור
כשהרכב מונע יש לבדוק את מתח המצבר כדי לראות שהאלטרנטור טוען אותו כמו שצריך. מתח המצבר במצב זה אמור ינוע בין 13.7 ל-14.7 וולט. במידה והמתח נמוך מ-13.7 וולט האלטרנטור אינו פועל כראוי והוא אינו טוען את המצבר כנדרש. כמו כן מתח גבוה מ-14.7 וולט מעיד על טעינת יתר שעלולה לפגוע במצבר ובמערכות החשמל של הרכב.
בדיקת קיבולת בעזרת מכשיר בדיקה ייעודי
ישנם מכשירים ייעודיים לבדיקת קיבולת המצבר כמו מד הספק רב-תכליתי (Multifunction Power Meter), סימולטור עומס (Load Tester), מד אנרגיה (Energy Meter) ובודק מצברים דיגיטלי (Battery Tester). המכשירים האלו בודקים את יכולת המצבר לספק זרם חשמלי גבוה למשך זמן קצר כפי שקורה בזמן התנעת המנוע, כאשר תוצאה נמוכה מ-50% מעידה על מצבר שהגיע לסוף חייו וזקוק להחלפה מיידית.